Bunnyhop; de armbeweging

In het vorige bericht over de bunnyhop liet ik een fotorol zien waaruit ik probeerde te leren of en hoe ik het voorwiel hoger kon krijgen. Daar ligt m.i. het begin van een grotere hoogte springen.
De beweging om het voorwiel de lucht in te krijgen komt overeen met de techniek voor de manual. Een ander belangrijk deel van een succesvolle hoge bunnyhop zit in de armbeweging. Er zijn mtb-ers die denken dat klik-pedalen een grote rol spelen in het liften van het achterwiel. Helaas, dat is dus niet zo. De lift zit grotendeels in de armbeweging.

Die kan je eenvoudig oefenen, hieronder een fotorol waarin ik het laat zien. Naast de fiets of op de fiets maakt wel een klein verschil, maar als oefening istie best pittig. Probeer het maar!

Op de foto zie je dat ik mij eerst klein maak, dat is om de spanning op de spieren te krijgen. Dan de ontlading door snel je lijf te strekken en in die ontlading (laatste twee beelden van de fotorol) volgt de armbeweging, omhoog, naar je borst toe en vervolgens duw je het stuur weer van je af. Zorg voor spanning op je polsen door je handen in de beweging mee te draaien. Op de foto komt het achterwiel tot kniehoogte en dat is bij mij meer dan 50 cm.

Lukt het niet? Sorry, het is lastig om op papier uit te leggen en verder vereist het ook best wat kracht. Als we dit voorjaar starten met de gezamenlijke trainingen, doe dan mee en vraag het me. Ik leg het graag uit.